رواية عز الفصل الحادي عشر 11 بقلم وهج ابراهيم


 رواية عز الفصل الحادي عشر 11 بقلم وهج ابراهيم


الحادي عشر

اتكتب كتاب دعاء ويزن..

دعاء كانت طايره من الفرح بس لسه متعصبه من يزن..اللي متكلمش معاها ابدا…

ويزن بعد كتب الكتاب طلع براا عشان عنده شغل ..ودعاء اتغاظت ازاي ياماما يخرج ويسيبني كده 


امها :مش انتي زعلتي اتحملي اللي بيحصل..

دعاء :انا زعلته بعد كل اللي قلتهولك..

امها :دعاء انا قلتلك من الاول يزن طبعه كده وانتي وافقتي واكنتي مبسوطه بيه مش هتجي دلوقتي عشان تغيبريه 






دعاء بتذمر :ياماما انتي معاه.


امها : ايوووا..

دعاء : بس هو طبعه صعب ياماما صعب اووي..

امها  مسكت ايدها بحنان : انتي عايزاه يتغير..


هزت راسها بدموع : ايوووه ياماما هو بارد اوووي..ومش بيحس بيا ولما يتعصب يقلب عليا هيجننني ياماما


امها : طب هقولك تعملي ايه انتي تاخديه وحده وحده وهيبقى زي الخاتم بصباعك..

دعاء :اعمل ايه ..وهو مخاصمني متقوليش اصالحه هو اللي غلط وهو اللي يصالحني..


امها بضحكه : ماشي يالمضه هوقلك تعملي ايه عشان يصالحك..

دعاء بفضول اعمل ايه..

امها….


عند علااا


 زقته بغضب وبعدت عنه ودخلت الحمام بسرعه..

عز وهز بينهج : افتحي الزفت..


علاا :روحلها الست هنام بتاعتك روحلها.


غمض عنيه وخد نفسه وحاول يتكلم بهدوء : طب افتحي خلينا نتفتهم..

علاا :مش فاتحه انت مش عايز تتفاهم كل اللي بتفكر فيه السفاله و قلة الادب..


عز :طب افتح وانا مش هعمل حاجه ..


علاا :مش فاتحه ياعز وطلقني..


ضرب الباب برجله بغضب : فدهيه افضلي هنا على طول نزل وهو متعصب شاف امه حاولت توقفه معرفتش عشان كان متعصب اووووي..

جريت امه عليها وسمعت صوت بكاها من الحمام وخبطت : افتحي ياعلاا..

علاا :مش عايزه يا عمتو خليه يمشي الاول..

عمتها :هو مش هنا..افتحى ربنا يهديكو..

فتحت الباب واترمت بحضن خالتها. بدأت تعيط..






بالليل…


دعاء اول مره بحضور يزن فارده شعرها وحاطة روج على شفايفها وقعدت قدام التلفزيون تشوف فلم وبادها كوبايه عصير وايدها التانيه تاكل شبسي سمعته وهو بيفتح الباب وعملت نفسها مركزه بالفلم.

يزن : مساء الخ…مكملش كلمته وفضل متحن بجمالها..

وهي اول ماشفته عملت نفسها مخضوضه ولسه هترفع الطرحه تغطي شعرها مسك دراعه وقاال بتوهان : بتعملي ايه..

دعاء بكدب وتوتر من قربه: اانت جيت امتى..

يزن وهوب يبص لشعرها: شعرك حلووو اووي.. اول مره اشوفه..

دعاء بتو تر : يزن انت انت..

يزن :اششششش انت تجنني.وقرب منها عشان يبو*سها..وكانت هتسلم ليه لكنها افتكرت الخطه

و زقته انت بتعمل ايه اوعى.كده

شدها يزن ليه وهمسلها : اشششش 

دعاء بضيق. ابعد يايزن انا لسه مقفوله منك..

يزن بضحكه: لاوالله مين اللي لازم يتقفل من التاني..

دعاء بدلاال : ايووا ايووا حط الحق عليا كمان..

يزن :يابنت انا بغير عليكي افهمي بقى..

كان قلبها بيرفرف من الفرحه وعيونها بتضحك: واللي ييغير بيزعق كده قدام الناس..

يزن :طب حقك عليا..تعالي عشان نحتفل يكتب كتابنا .

دعاء بدلال : مش عايزه..

يزن : بقولك تعالي وشدها ليه وو

يتبع..


***********

الثاني عشر..

رجع عزز بالليل ومكنتش موجوده بشقتهم ورجع نزل شقة امه وكانو نايمين دخل اوضته مكنتش نايمه فيها وعرف انها بوؤضتها راح اوضتها واول مدخل شافها نايمه بص ليها بحب شعرها مفرود وملامحها البريئه قرب منها وقرر انه خلاص لازم يحل المشكله ويصالحها…باس جبينها بحب

عز بهدوء : علاا. .علاا حبيبتي..

فتحت عنيها بهدوء هي اساسا كانت صاحيه بس مثلت انها نايمه

علاا :عايز ايه ياعز..

عز : نتكلم..

علا بغضب مصطنع :مفيش بينا كلام..

عزز : بس انا هتكلم البنت دي كنا متصاحبين لما كنت مسافر معرفش ازاي عرفت بجوزنا اساسا احنا تركنا من زمان ..


علا مش عايز حاجه تخرب علينا فرحتنا انا بحبك انتي وعايزك انتي..

لمعت عنيها بحب وبصت ليه بشك يعني انت مش بتحبها.

والله مبحبش غيرك بس تعقلي كده وتبطلي القمصان ده وكمل بضحكه : مكنتش عارف انك مجنونه كده..

ابتسمت وبصت عالارض بكسوف..

عز بخبث:  يعني كده خلا اتصالحنا..

علا :ممممم لا لسه..

عز : لسه ايه هتجنني تاني لا انا مش هتحمل وقبل ماتتكلم زقها عالسربر بخفه وبقى فوقيها وهو دافن وشه برقبتها  ووو


عند دعاء

كان هيبوسها لكنه اتحركت بسرعه ووقعت كاست العصير..

دعاء : استنى يايزن امي هتصحى..

يزن مكمل لحد ماسمع صوت خالته..

خالته :يادعاء اي الل اتكسر.

يزن فز بحرج بس حمد ربنا ان خالته اتكلمت قبل ماتخرج من اوضتها..بصلها بغيظ وهي كتمت ضحكتها…وغمزلها :اضحكي اضحكي اخرتك بين ادي وراح اوضته..






عند علااا

بدأت تترعش بخوف وهمست عززز 

عز بعد عنها لما حس بخوفها…في ايه ياحبيبتي..

علاا دفنت وشها بصدره : عززز انا خايفه ممكن ناجلها شويه..

عز باس جبينها ببتسامه حنونهه : ناجلها ياحبيبتي ناجلها المهم تكوني مرتاحه..وخدها بحضنه وهو بيمسح ظهرها لحد ماناموو.

الصبح كانت علاا مبسوطه وصحيت بنشاط..

فتحت عنيها وشافته نايم بصت ليه بحب وباست خده وراحت المطبخ تجهز الاكل وشافت عمتها..

عمتها :الله الله وشنا منور النهارده..

علاا بصت الارض بكسوف :صباح الخير ياعمتو

صباح الورد ياقلب عمتك هااا اتصالحتو..

علاا هزت راسها بكسوف 

عمتها : طب الحمد لله ..

علاا : سيبي من ايدك ياعمتو انا هعمله..

عمتها : لا يابنتي انتي لسه عروسه.

علاا :مينفعش ياعمتو انا هعمل الفطار وخدت من ايد عمتها وجهزت الفطار وبدأت تجهز السفره وهي رايحه جايه من المطبخ حست بيه بيحضنها ويدفن وشه برقبته صباح الرواقان..

علاا بحب وقلبها بقى يضرب جامد صباح النور الفطار جاهزه يلاا عشان تاكل..

عزز لا انا عايز اصطبح بحاجه تانيه..

علاا بصت ليه باسفسار ومن غير كلام باسها وزقها ناحيت الرخامه  بخفه وهي حاولت تبعده لكنها معرفتش ووو

يتبع


         الفصل الثاني عشر من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×